Terve!

Otetaan välillä taas onnistujia kehiin. Esitellään lokakuun onnistujana jälleen yksi aivan mieletön elämäntapamuutos. Tällä kertaa vuorossa on 47-vuotias Jaana. Minun, Markun ja Jaanan tiet kohtasivat ensimmäisen kerran 2014 kesällä, jolloin Jaana innostui miehensä kanssa lähtemään meidän matkaamme. Matkalle joka yhä edelleen jatkuu salillamme. Olen aivan mielettömän ylpeä päästessäni jakamaan teille Jaanan tarinan, joka pitää sisällään sisua, taistelua ja periksiantamattomuutta sekä valtavia onnistumisen tunteita. Löytyy tarinan taustalta myös opetuskin ja varoittava esimerkki siitä, kuinka hinnalla millä hyvänsä laihduttaminen on hyvin usein tie turmioon. Tällä kertaa annan Jaanan itse kertoa omin sanoin hänen tarinansa.

”Hei, minä olen 47 vuotias Jaana. 45v ikään asti ei juurikaan liikunta ole kuulunut elämäntapaani satunnaisia kokeiluja lukuun ottamatta. Useita urheilulajeja olen aloittanut, mutta mielenkiinto on loppunut aina lyhyeen. Tällaisia ovat olleet sähly, jooga, jazztanssi ja taekwondo.

jaana-ja-kari-2014

Kuvassa vastanaineet muutama kuukausi häiden jälkeen. Tätä ennen oli tiukka treenisyksy erään PT:n kanssa, mutta se projekti ei mennyt ihan suunnitellusti. PT:n valinnassa kannattaakin olla tarkkana. Treeni ja ruokavalio oli suunniteltu liian tiukalle tyyliin Jutta ja suurin pudottaja. Jo 2013 kesällä kun mietittiin mieheni kanssa liikuntavaihtoehtoja osui kohdalle PTMake ja Crossfit Naantali. Koska mielikuva oli, että Crossfittiä harrastavat sotilaat, palomiehet ja poliisit ei tällainen ylipainoinen nollakuntoinen uskaltanut lähteä siihen mukaan.

Tämän  epäonnistuneen PT projektin jälkeen olin sen verran mukavuudenhaluinen, ettei ollut mitään mielenkiintoa liikkua, aina oli joku hyvä tekosyy syödä herkkuja ja juoda hyvää viiniä. Tässä vaiheessa oma peilikuva ei millään tapaa miellyttänyt. Kaikki itsestä otetut valokuvat tuntuivat ahdistavilta. Vaatteet kiristivät ja sopivien löytäminen kaupasta oli vaikeaa.

jaanan-kuva-takaapain-2014

Tämä kuva toukokuusta 2014 oli se viimeinen niitti, mekon koko 46 ja kangas melko joustava. Tässä vaiheessa elopainoa oli kertynyt jo 96kg. Tähän asti olin sulkenut silmäni miltä itse näytän. Muuten kaikki elämän perusasiat olivat kunnossa. Tätä ennen en ollut valmis tinkimään mukavuuksista, kuten vaikka perjantai-illan pullollisesta viiniä.

Matka alkaa

Kesällä 2014 toistettiin vuosi aikaisemmin tehty liikunta/laihdutusvaihtoehdon etsiminen. Taas Google ehdotti PTMakea ja Naantalin Crossfittiä. Tällä kertaa mieheni laittoi sähköpostia PTMakelle ja kertoi meidän lähtötilanteen. Make ehdotti meille kohta starttaavaa ryhmävalmennusta ja kertoi tätä edeltävästä ravitsemusluennosta. Tulimme luennolle ja päätimme lähteä valmennukseen mukaan. Ryhmävalmennuksessa oli ohjattua liikuntaa 3 kertaa viikossa ja kuukauden ravitsemusohjeistukset kansissa. Tässä kohtaa oma kunto oli heikko tai oikeasti sitä ei ollut ollenkaan, jaksoin juosta juuri ja juuri yhden tolpanvälin. Jo tämän kuukauden jälkeen tuntui, että tämä on oma juttu, vaikkakin koville se otti.  Ensimmäinen 500m soutu on edelleen takaraivossa, se oli kiva fiilis kun 2 miestä kannustaa molemmin puolin ja vaatii soutamaan lujempaa.

Tulosta tuli kuukaudessa uskomattoman paljon, peräti -10kg.

laskiryhman-jalkeen-2014-jaana

Ryhmävalmennuksen loputtua päätimme jatkaa Crossfitin parissa sen monipuolisuuden vuoksi. Crossfit treenit olivat kovia ja haastavia, vaikka varmastikin vuosikymmenien liikkumattomuudella oli osansa rankkuudessa. Treeneissä kävin keskimäärin 3 kertaa viikossa.

Vastoinkäymisiä

Vuosien aikana tuli vastoinkäymisiä kuten jalkapöydän murtuma, rabdomyolyysi ja selän välilevyn pullistuma. Koen olevani tapaturma-altista tyyppiä, jolle sattuu ja tapahtuu. Mikään ei ole KUITENKAAN saanut jäämään sohvan pohjalle ja lopettamaan urheilemista. Urheilemaan olen mennyt vaikka kainalosauvoilla, aina Make on keksinyt jotain liikuntaa, josta on saanut hien pintaan.

Laihdutus riistäytyy käsistä

Yksi motivaattori painonpudotukseeni oli pitkäaikainen haave rintojen pienennysleikkauksesta terveydellisistä syistä. Olin kärsinyt vuosikausia pää- ja niskahartiaseudun kivuista. Leikkaukselle on kuitenkin tiukka BMI-raja (eli painoraja). Useampi lähete tuli vuosien aikana bumerangina takaisin, koska painoin liikaa. Millään muulla ei ollut merkitystä kuin BMI-arvolla, ei sillä paljonko olet pudottanut painoa tai montako kymmentä senttiä on lähtenyt läskiä. Tässä kohtaa elämäntapamuutosta alkoi pakonomainen tarve saavuttaa tavoitepaino leikkaukselle ja sen jälkeen pysyä alle tuon painon 6kk ajan.

Otin käyttöön ns. ”pussikeitto”, kaalisoppa tms kuureja. Tiesin kyllä, että syömällä entiseen tapaan laihtuminen jatkuisi kuten tähänkin asti, mutta en ollut varma saavuttaisinko tavoitepainoni leikkausta varten ajoissa enkä uskaltanut tässä kohtaa riskeerata. Iski paniikki. Oli pitkiä aikoja, jolloin kävin treenaamassa kovia treenejä noin 600kcal päiväkaloreilla. En kertonut tästä kenellekään. Stressi painonpudotuksesta sai elimistöni sekaisin, hiuksia lähti runsaasti ja hormoonitoiminta meni sekaisin. Viimeisimmällä 10 päivän soppakuurilla painoa lähti mitättömät 300g. Saavutin kuitenkin lopulta tavoitepainon ja pääsin leikkaukseen. Paino tässä vaiheessa oli n. 74kg.

Uuden opettelua

Leikkauksen jälkeen alkoi harmittamaan taas painon jumittaminen ja olin myös tietoinen, että paniikissa tehdyt laihdutusratkaisut olivat jättäneet jälkensä aineenvaihduntaani. Tässä vaiheessa alkoi kiinnostamaan Ruokatauon palvelut. Olin pitkään haaveillut, että saisin vain itseäni varten suunnitellun ruokavalion. Päätin ottaa Kimmolta henkilökohtaisen ravintoneuvontapalvelun.

ravintoneuvonta-paketti-jaana-ruokakuva

Projekti startattiin toukokuussa 2016. Tässä esimerkki alun ruokaostoksista, kun kaappeja täydenneltiin. Sain tarkat ohjeet päivittäisistä aterioista ja perustelut siitä, että mitä ja miksi lähdettiin nyt tekemään erilailla kuin aiemmin.

Uuden ruokavalion lisäksi mukaan tulivat myös lisäravinteet. Hyvin pian jaksaminen parani, treeneissä jaksoin paremmin ja niistä palautui nopeammin. Kun ruokavalioon lisättiin hyviä hiilihydraatteja, pelotti että paino alkaisi nousemaan. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan paino lähti tasaisesti laskemaan. Alussa oli vaikea hyväksyä ruuan määrää, isoja annoskokoja. Usealle ihmiselle joutui puolustelemaan ruokavaliota ja annoskokoa, miten nainen voi syödä noin paljon. Tällaisen projektin kannalta on helpointa, että perheessä kaikki syövät samaa ruokaa, olisi lähes mahdotonta tehdä kahta eri ruokaa. Itselleni projektin toteuttaminen tehtiin helpoksi, mieheni kantaessa päävastuun ruuan valmistuksesta Ruokatauon ohjeiden mukaan syöden itse myös samaa ruokaa. Itselle jäi tehtäväksi syödä ja treenata 😉

Töissä mukana mieheni taikoma lounas, eikun syömään!

jaanan-safkakuva

Kesäkuu 2016

Kuukausi sen jälkeen, kun oltiin ruokavaliota lähdetty muuttamaan tuli mutkia matkaan selän välilevyn pullistuman vuoksi. Tässä kohtaa jouduttiin ruokavaliota säätämään ja samoin treenejä muokkaamaan enemmän selkäystävällisemmäksi.

Tässä esimerkki että aina voi kuitenkin treenata, mikään ei ole syy jäädä kotiin, kuva reilu kuukausi välilevyongelmien alettua. Leikkaukselta vältyttiin ja suhteellisen vähäisillä kivuilla/muilla oireilla, tukiliiviä piti käyttää joissakin treeneissä. Kuvassa lämmitellään vetämällä traktorin rengasta sekä elämäni ensimmäistä kertaa seison käsilläni :). Selkäongelmat väistyivät pikkuhiljaa pois ja elämä jatkui normaaliin tapaan.

jaana-ja-rengasvetoTässä kuvat 2014 ennen elämäntapamuutosta ja 2016 kesällä.

jaana-2014-2016-kesa

Tämän hetken tilanne

Olen sisäistänyt uuden kesäkuussa aloitetun ruokavalion ja pelko on hävinnyt hiilihydraatteja sekä syömistä kohtaan. Voin kaikin puolin paremmin. Elämäntapamuutokseni voi jälleen jatkua turvallisesti. Oheisissa kuvissa muutos, joka tuli viimeisimmällä ravitsemuspalvelulla Kimmon avulla. Vasemmalla siis lähtökohta 05/2016 ja oikealla lopputulos 09/2016.

jaana_side

Kahden vuoden aikana on tapahtunut täydellinen elämäntapamuutos. Liikunta kuuluu päivittäiseen elämään jollakin tapaa. Mukavuudenhaluisuus on vaihtunut viini-illallisista terveellisimpiin vaihtoehtoihin. On paljon mukavampi herätä pirteänä aamulla kuin nuhruisena baari-illan jälkeen.  Toki edelleen palkitsemme itsemme, kun olemme sen ansainneet. Lopputuloksena painoa on tippunut 2014 – nykyhetki 26 kiloa!

En enää välttele itseni kuvaamista!

Kimmon loppusanat

Kiitos Jaana ja onnittelut erittäin upeasta elämäntapamuutoksesta! Erittäin upean työn on Jaana tehnyt. On ollut vastoinkäymisiä, mutta luovuttamisesta ei ole ollut puhetakaan. Tähän loppuun haluaisin kuitenkin vielä nostaa esille Jaanan tapauksen esimerkkinä siitä, että äärimmilleen viety laihduttaminen keinoilla millä hyvänsä, on lähestulkoon aina tie kohti tuormiota. Alkuun painonhallinta sujui oikein mallikkaasti ja järkevästi, mutta leikkauksen tuoma paine ajoi Jaanan pikkuhiljaa käyttämään radikaaleja ja paniikkiratkaisuja. Samalla Jaanan suhde ruokaan pääsi vääristymään pelkotilojen muodossa. Tilanne toukokuussa 2016 ennen tätä meidän henkilökohtaista ravintoneuvontaa oli haastava. Olisi aina hyvä ensinnäkin muistaa, että jos alkutilanne on reipas ylipaino ja liikkumattomuus, aloitusruokavalio ei välttämättä ole enää sopiva siinä kohtaa, kun painoa on tiputettu yli 20 kiloa ja liikunta on säännöllisesti mukana elämässä. Jaanan kohdalla alkuun hiilihydraattien rajoittaminen oli erittäin tehokas tapa karistaa rasvakiloja pois, kunnes tuli päivä jolloin se ei enää toiminutkaan. Tällöin moni valitettavasti tekee sen väärän ratkaisun, rajoitetaan vielä lisää jo ennestään rajoitettua ruokavaliota. Lopputuloksena syntyy väistämättä tilanne, jossa aineenvaihduntaa ja hormonitoimintaa on kiusattu niin paljon että painonhallinta pysähtyy kuin seinään sekä muita terveysongelmia alkaa esiintymään. Liian rajoitettu ruokavalio myös helposti vääristää suhdetta ruokaan. Onneksi Jaana haki apua ja korjausliikkeet saatiin tehtyä vielä hyvissä ajoin, elämäntapamuutos pääsi jatkumaan entiseen tapaan.

Markun loppusanat

Elämä antaa ja elämä ottaa. Vaikka tekisi asiat täydellisesti ja huolellisesti, siltikin voi sattua jotain. Kotiin ei kannata jäädä murehtimaan ja surkuttelemaan, aina pystyy treenaamaan jollain tavalla ja kehittämään fysikkaansa. Jaana on siitä hyvä esimerkki. Vaikka vastoinkäymisiä tuli ja meni, silti ei tullut kysymykseenkään jäädä tuleen makaamaan. Me menimme eteenpäin ja teimme sen mitä pystyimme. Muutimme treenejä ja panostimme johonkin toiseen osa-alueeseen sillä aikaa kun keho paransi itseään. Kaikki on omasta asenteesta kiinni. Jaana on varmaan yksi sisukkaimmista ihmisistä mihin olen koskaan törmännyt melkein 10 vuotta kestäneen valmennusurani aikana. Olen ylpeä siitä, että Jaana taistelee vierelläni paremmasta huomisesta.

Käyhän painamassa ”tykkää” -nappia sekä jaa tarinaa Facebookissa eteenpäin. Ruokatauko ja CrossFit Naantali kiittää Jaanaa menneistä vuosista ja odottaa innolla tulevia :).

Haluatko sinä olla meidän seuraava onnistuja? Autamme sinut heti alkuun. Klikkaa tuosta alta itsellesi meidän painonhallintaopas vuosimallia 2016. Saat sen täysin ilmaiseksi ja opas pitää sisällään paljon käytännön ohjetta, miten painoa pudotetaan pysyvästi. Saat meiltä ravintoneuvontaa, personal trainer -palvelua sekä ryhmävalmennusta.

personal trainer

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

251 Shares