Toukokuun onnistuja 2018

Tervehdys arvon Ruokatauon lukijat!

Tästä lähtee käyntiin esittelysarja, jossa upeat naiset pääsevät kertomaan kokemuksestaan ja taipaleestaan Ruokatauon 12 viikkoisessa pienryhmävalmennuksessa. Tämä taival piti sisällään totaalisia muodonmuutoksia, onnistumisia, itsensä haastamista, omien rajojen ylittämistä, hikeä, taistelua, suuria tunteita sekä mieletöntä asennetta.

Ryhmävalmennus alkoi joulukuussa 2017 ensitapaamisella, jossa kartoitettiin jokaisen osallistujen mielenkiinto lähteä muuttamaan elämäänsä. Tämän jälkeen vaihdettiin vuotta ja tammikuussa 2018 projekti aloitettiin siitä, että tapasin jokaisen ryhmään tulleen naisen henkilökohtaisesti. Selvitin heidän urheilu- ja terveystaustojaan, projektin tavoitteita sekä näiden pohjalta lähdin opastamaan heitä kohta parempaa huomista. Henkilökohtaisia tapaamisia oli 12 viikkoisen urakan aikana kolme kappaletta jokaisen naisen kanssa. Tämän lisäksi ryhmävalmennukseen kuului kolme fyysistä urheilutreeniä joka viikko. Urheilun tarkoitus oli yksinkertaisesti nostattaa fyysistä kuntoa ja tukea kehonkoostumuksen muutosta. Ravitsemusvalmennus painottui opettamaan kuinka painonhallintaa tukevat aamiaiset, lounaat, päivälliset ja välipalat tulisi koostaa. Pääpaino oli nimenomaan opettamisessa, kuinka ja mitä ratkaisuja he tekisivät niin kotikeittiössä kuin työpaikan lounasravintoloissa.

Ensimmäisen tapaamisen jälkeen oli vuorossa yhteinen kauppareissu, jossa mentiin asiakkaalle tuttuun ruokakauppaa ja minä tulin mukaan sotkem…  eikun siis muuttamaan!! Tulin muuttamaan heidän rutiinejaan! Ravitsemuksessa yksi yleisimmistä ongelmista on jumiutuminen samoihin ruokiin viikosta, kuukaudesta ja jopa vuosista toiseen. Valitettavan usein nämä juurtuneet ostokset eivät ole hyvinvoinnille ihan niitä parhaita mahdollisia. Erityisesti vihannesosastolla vietimme ryhmälaisten kanssa aikaa ja monelle tulikin ahaa elämyksiä ”Mikäs tämä on? ”, ”Ai tämmöistäkin vaihtoehtoa löytyy” jne. 😊

Itse näen, että meidän valmennuksen pääpaino on tukea asiakkaan kokonaisvaltaista hyvinvointia, mutta miten hyvinvointi oikein määritellään? Mitä se on?

Lähestytäänkin asiaa päinvastoin, mitä hyvinvointi EI ole?

Olen kaiken aikaa väsynyt ja uupunut. Selviän juuri ja juuri työpäivistä, kotiin päästyäni rojahdan sohvalle enkä pääse sieltä enää liikkeelle. Ei tee mieli urheilla eikä tee mieli tehdä kotiaskareita. Olen loppu!

Ruoka-ainehimot riivaavat ja hallitsevat minua. Suolainen ja makea himottaa kaiken aikaa sekä vuorotellen. En pysty pitämään käsiäni irti niistä perhanan irtokarkeista.

Lääkäriltä on tullut kommenttia, että paastoverensokerini on liian korkea. Verenpainekin on noussut pikkuhiljaa. Jotain tarvitsisi kuulemma tehdä.

Olen ylipainoinen. Rasvaprosenttini on yli 30.

Kauppakassien kantaminen rappusia pitkin aiheuttaa hengästymisen ja hirmuisen puuskutuksen.

Tuossa muutamia esimerkkejä naisilta, kun kysyin mihin he toivoivat apua. Hyvinvointi on siis paljon muutakin kuin vaa’alla näkyvä lukema. Se on paljon enemmän.

Tätä parempaa hyvinvointia lähti jahtaamaan 33-vuotias kahden lapsin äiti, Kaisa. Tänään minulla on suuri kunnia esitellä teille Kaisan tarinaa.

Kimmo: ”Kaisa, mikä sai sinut lähtemään tämmöiseen valmennukseen?”

Kaisa: ”Halusin tehdä ihan oikeasti elämäntapamuutoksen, enkä mitään dieettiä. Vaakalukemani oli vuodenvaihteessa korkeimmillaan kuin koskaan ennen. Tähän halusin muutosta. Liikunnan puolesta omat taustani ovat joukkueurheilulajeissa, joissa valmentaja sekä myös muiden treenikaverien tuoma kannustus ja motivointi jatkamiseen ja itsensä haastamiseen ovat olleet suuressa asemassa. Koin, että yksikseni en pystyisi ainakaan fyysisellä puolella piiskaamaan itseäni eteenpäin riittävän paljon.”

Kimmo: ”Mitä ajatuksia sinulla oli ennen projektin alkua sen sisällöstä?”

Kaisa: ”Ehkä ajattelin alkujaan, että syömisessä käskytettäisiin jyrkemmin, että mitä pitää tehdä ja mitä ei saa tehdä. Liikunnan monipuolisuus ja hyvin vaihtelevat sekä erilaiset treenit yllättivät.”

Kimmo: ”Ravitsemusvalmennus ei siis ollut vaa’alla punnitsemista? Mitä mieltä noin muuten olet käytetystä ruokavaliosta?”

Kaisa: ”Ei käytetty vaakaa, vaan sain käytännön opetusta ruokamäärien ja laadun kartoittamisesta. Ruokavalio itseasiassa laajensi minun aiempaa syömistä. Mukaan tuli uusia ruoka-aineita kuten esimerkiksi avokado. Aiemmasta elämästä pastat ovat toki olleet selvästi vähemmällä eikä ole tullut käytettyä valmiskastikkeitakaan. Se oli myös hyvä, että Kimmo rohkaisi/käskytti kokeilemaan useamman kerran näitä uusi ruoka-aineita ennen kuin lopullista tuomiota tehtiin, että pitikö uudesta tuttavuudesta vai ei.

Kimmon neuvo syödä välipala töissä ennen kotiinlähtöä on ollut erittäin hyvä neuvo myös. Aiemmin lähdin usein nälkäisenä töistä, kauppareissulla tuli mukaan suklaapatukoita ja kotona hermoni olivat kireällä, kun yritin kiireessä saada ruokaa valmiiksi. Välipala töissä syötynä ratkaisi nämä ongelmat 😊”

Kimmo: ”Toiko ruokavalio jotain haasteita?”

Kaisa: ”Vedenjuominen. Ja, nimenomaan säännöllinen vedenjuominen niin työpäivinä kuin vapaapäivinä. Aiemmin en myöskään kauhean usein syönyt aamiaista, mutta nykyään se on yksi asioista, joista en missään nimessä luovu.

Kaiken kaikkiaan ruoka on sellaista jota muukin perhe voi syödä. Se ei ole mitään minulle erikseen räätälöityä. Tämä on tärkeä asia kiireisen lapsiperheen arjessa. Nälkää ei tarvinnut nähdä ja luulen itseasiassa, että syön määrällisesti nykyään enemmän kuin ennen.”

Kimmo: ”Kuinka kuvailisit treenejä?”

Kaisa: ”Treenit olivat rankkoja. Treenien jälkeen oli tosi hyvä fiilis. Monta kertaa tuntui siltä, että olin ylittänyt itseni ja se oli mahtava tunne! Huomasin tosi nopeasti, että fyysinen kuntoni nousi. Monipuolisia.

Venyttelyt ja liikkuvuusharjoitteet tekivät hyvää, mikä ilmeni konkreettisesti vähentyneinä selkäkipuina.”

Tulokset:

Kuvat 4.1.2018 ja 2.4.2018

kesäkunto 2018miten laihtua kesäkuntoon

Puhdasta rasvaa lähti -6,8kg.

Rasvaprosentti ennen 33,3%, jälkeen 26,1%, eli laskua -7,2%

Vyötäröltä lähti -7cm.

Fyysinen kunto paljon kovempi 😊 .

Siinä on Kaisan taival lyhyesti purettuna. Upea nainen ja upea muutos. Ravitsemuksen lisäksi neuvoin matkan aikana Kaisaa stressinhallinnassa ja pitämään työpäivien aikana hengähdystaukoja, joita nainen säntillisesti noudatti. Kaisan upea muutos on mahdollista, koska hän ei mennyt sieltä mistä aita on matalin. Hän ihan oikeasti muutti elämäntapaansa, hän teki hommia keittiössä sekä salimme lattialla.

Kimmo: ”Mitä haluaisit sanoa lukijalle, joka lukee tätä sinun tarinaasi?”

Kaisa: ”Ruokatauosta sai kaiken sen tiedon mitä tarvitaan elämäntapamuutoksen tekemiseen, enkä olisi sitä pystynyt yksin tekemään. Eli jos SINÄ haluat muutosta, tule mukaan!”

Ajattele, jos olisit ollut täällä meidän kanssa tammikuusta lähtien, tämä tarina voisi kertoa sinun onnistumisesta? Mutta tiedätkö mikä on oikeasti parasta? Koskaan ei ole liian myöhäistä. Meidän seuraava rasvanpolttobootcamp alkaa 19.5. Kaisa on myös siellä mukana ja jatkamme matkaa. Tule sinäkin? Klikkaa alla olevaa kuvaa ja nappaa 2 viikon ilmaiset treenit. Sinulla ei ole mitään hävittävää ja olet erittäin tervetullut mukaan bootcampille. Lisää onnistujia tulossa pitkin vuotta.

rasvanpoltto

By | 2018-05-03T11:59:34+00:00 toukokuu 3rd, 2018|

About the Author:

Ravintoneuvoja