Meidän tammikuun onnistujana on 49-vuotias Hanna-Mari. Hänen alkutilanne oli niin ravitsemuksen, liikunnan kuin kehonkoostumuksenkin suhteen aika hyvä. Hanna-Mari kertoi että nyt oli sopiva hetki keskittyä ja panostaa hänen omaan hyvinvointiinsa, kun lapsetkin ovat niin isoja ettei heistä tarvinnut enää murehtia. Näin ollen Ruokatauko otti haasteen vastaan ja lähdimme yhdessä tekemään ruokavalioon kohennusta. Kuten aina ennenkin, mitään suoranaista laihdutuskuuria en luvannut vaan lupasin opettaa minkälaisista palasista se jokapäiväinen terveellinen ravitsemus koostuu.

Tavoite

Tavoitteena Hanna-Marilla oli saada rasvaprosenttia alaspäin. Hän kävi InBody-mittauksessa, jotta saimme mahdollisimman tarkan lähtö- ja lopputilanteen. Alkutilanteessa elokuussa 2016 paino oli 70,6kg ja rasvaprosentti 29,9. Ei siis todellakaan mikään hassumpi lähtötilanne.

Projektin eteneminen

Teimme ravitsemukseen ja erityisesti aamiaiseen muutoksia, sen jälkeen lähdimme liikkeelle. Liikuntaa Hanna-Mari harrasti aktiivisesti, 2-3 kertaa viikossa Naantalin CrossFit-salilla ja 1-2 kertaa ulkoilua, sen mukaan miten työt milloinkin sallivat. Tähän aktiivisuusmäärään ei tarvinnut tehdä mitään muutoksia. Ravitsemuksen kohdalla opetan ja ohjeistan aina kohti selviä ateriakokonaisuuksia. Vasta kun ne ovat kunnossa, lisätään tarpeen vaatiessa välipaloja. Tämä ateriakokonaisuuksien hionta on se kaikkein tärkein askel, joka tehdään aina ensimmäiseksi. Kolme ateriaa päivässä on minimi, siitä vähempään ei mennä koskaan. Nämä ateriat voi sitten koostaa joko lounasravintoloissa, kotona tai missä milloin onkaan. En siis käytä mitään käteen lyötävää paperinippua, jossa olisi joka päivälle kirjoitettuna ruokaohjeet ja joita olisi pakko noudattaa sataprosentisesti. Seuraavaksi muutamia kuvia Hanna-Marin valmistamista aterioista.

Ensimmäisenä aamupala omeletti marjoilla ja omenalla.

Toisena lounas lohella, perunoilla ja vihanneksia.

Kolmantena päivällinen, jossa on kampelafileitä, peruna/palsternakkamuusia ja vihanneksia.

Viimeisenä kuva välipalasta, jossa kauraleipää, avokadoa, paprikaa ja yli 90% lihapitoisuuden omaavaa kalkkunaleikkelettä.

Tulokset

Vasemmalla on kuva otettuna elokuussa 2016 ja oikealla kuva joulukuussa 2016 tasan neljä kuukautta myöhemmin.

Neljässä kuukaudessa paino tippui 7,1 kiloa. Rasvaa paloi runsaasti ja Hanna-Mari saavutti tavoittelemansa alle 25 rasvaprosentin. Rasvaprosentti laski 6,5 yksikön verran ja lopputulos oli 23,4. Tulokset puhuvat puolestaan, mutta kysellään vielä näin loppuun vähän Hanna-Marin ajatuksia projektin etenemisestä.

Kimmo: ”Mistä päätös sai alkunsa lähteä hakemaan apua ravitsemukseen?”

HM: ”Halusin muuttaa peilikuvaani. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin se, miltä itsestä tuntuu eikä niinkään se mitä muut mahdollisesti ajattelevat. Nyt minulla oli myös aikaa toteuttaa tämä uuden opettelu ja keskittyä omaan hyvinvointiini entistä paremmin, koska lapseni ovat jo niin isoja ettei minun tarvitse heistä enää huolehtia.”

Kimmo: ”Mitkä asiat olivat vaikeinta/helpointa muutoksessa?”

HM: ”Noh, joudun työkseni noudattamaan pilkuntarkasti lakeja ja viranomaismääräyksiä, joten ohjeiden seuraaminen on minulle hyvin tuttua puuhaa. Näin ollen uuden ruokavalion ja ohjeistusten käyttöönotto oli minulle sangen helppoa. Olin myös alun perin tottunut valmistamaan suurimmanosan ruuastani itse, joten sekään ei ollut ongelma. Oikeastaan koko projektin läpivieminen ja uuden ruokavalion käyttöönotto on ollut helppoa. Enpä ole koskaan ennen laihduttanut näin, että nälkä ei vaivaa. Jos nyt jotain haastavaa oli, niin se olisi varmaan se totuttelu kaiken sen päivittäisen vesimäärän juomiseen.”

”Enpä ole koskaan ennen laihduttanut näin, että nälkä ei vaivaa”

Kimmo: ”No kun nyt tuon laihduttamisen mainitsit, niin mitäs aiempia kokemuksia sinulla on?”

HM: ”Olen aiemmin laihduttanut painonvartijoiden ohjeiden mukaan sekä erään internetissä olevan laihdutukseen tarkoitetun sovelluksen avulla. Molemmat tuottivat ihan hyvin tulosta, mutta heti kuurien loputtua kilot tulivat takaisin. Siksi tällä kertaa hainkin Ruokatauosta pysyvää ratkaisua, joka ei olisi laihdutuskuuri vaan uusi ruokavalio, jota voisi sitten noudattaa pysyvästi.”

Kimmo: ”Onnistuiko projekti ja uuden ruokavalion opettelu mielestäsi?”

HM: ”Kyllä ehdottomasti. Saavutin kehonkoostumuksen suhteen tavoitteeni. Tämän lisäksi on myös mainittava, että ruokavalion muutos toi mukanaan paljon muutakin, jopa odottamattomia kohennuksia hyvinvointiini. Olin ennen tottunut siihen, että vatsaa turvottaa ja tuntuu pinkeeltä. En tiennyt paremmasta ennen kuin projektin aikana havahduin siihen, että eihän se enää turvota eikä kiristä. Aiempi vatsantoimintani ei ollutkaan siis normaalia, en vain tiennyt paremmasta koska se oli niin kauan ollut sellainen. Urheilussa suorituskykyni parani selvästi. Rauta liikkui, onnistuin tekemään ensimmäiset leukani ja juoksuaskel on ollut paljon kevyempi. Iltapäivisin ei enää tunnu siltä, että pitäisi ottaa päiväunet. Migreenivaivoihin sain parannusta. Makeanhimo rauhoittui selvästi eikä ole enää vaivannut ja unohdin jopa, että kotona on karkkikaappi! :D”

”Unohdin jopa, että kotona on karkkikaappi!”

Kimmo: ”Mitä mieltä olet uudesta ruokavaliostasi?”

HM: ”Mielestäni minun ongelma oli hahmoittaa ne oikeat mittasuhteet, joiden mukaan lautasella pitäisi olla proteiinia, hiilihydraattia, rasvaa ja kasviksia. Tähän sankin sitten suurimman avun projektin myötä. Ruokavalio ei ollut mielestäni rajoitettu eikä muutenkaan haastava. Ohjeistukset olivat selkeät ja sain käyttööni laajan valikoiman josta ravitsemus tulisi koostaa. Ohjeistus ei myöskään unohtanut herkutteluja, jotka astuivat ihan säännöllisesti mukaan kuvioon.”

Kimmo: ”Tiedän, että moni joka tätä tekstiä lukee niin miettii päässään, että minäkin haluaisin onnistua ja pudottaa, mutta… ja sitten tähän kohtaan tulee monta tekosyytä tai muuta empimistä. Mitä haluaisit Hanna-Mari sanoa heille?”

HM: ”Mene sen mukaan miltä sinusta itsestä tuntuu ja mitä sä itse haluat. Älä ajattele, että ”enhän mää nyt voi…” Äläkä välitä siitä mitä muut mahdollisesti sanovat: ”Etkö sä nyt itse osaa tiputtaa painoa”. Anna itsellesi lupa hakea apua.”

Lämpimät onnittelut Hanna-Marille mainiosta suorituksesta. Uuden ruokavalion omaksuminen sujui ongelmitta ja mainiota tulostakin syntyi. Ei laihdutuskuuria eikä kiduutusdieettiä vaan järkevää painonhallintaa ruokavaliolla, jota on ihan tarkoitus jatkaa pysyvästi. Monesti laihdutuskuurien ongelma on juuri se, että ne tarjoavat vain hetken ratkaisun eivätkä korjaa sitä perusravitsemusta, johon laihduttaja väkisinkin kuurin jälkeen palaa aina.

Hanna-Mari päätti antaa itselleen luvan panostaa omaan terveyteensä ja hyvinvointiin. Tämä on äärimmäisen tärkeä asia. Mikäli haluaa jotain oikeasti pysyvää ja merkitsevää muutosta hyvinvointiinsa, pitää olla valmis asettamaan oma hyvinvointi sinne tärkeyslistan kärkisijoille. Kun pidät itsestäsi huolta, silloin muillakin elämänsaroilla on helpompaa. Jaksat tehdä töitä ja urheilla, olet virkeä, et sairastele koko ajan, jatkuva nälkä tai makeanhimo ei määrää päiväsi kulkua eikä aiheuta kiukun puuskia. Vatsasi toimii ja vointisi on hyvä. Ravinto vaikuttaa kaikkeen.

Oletko sinä seuraava?

Oletko sinä valmis muutokseen ja panostamaan itseesi? Haluatko olla meidän seuraava onnistuja? Me olemme valmiina! Ota yhteyttä ja saavuta unelmasi! Saat meidät kiinni ruokatauko(at)ruokatauko.fi -osoitteesta, vastaamme erittäin nopeasti!

HUOM! Ja kuten aikaisemmissakin onnistujissa, myös tässä kohtaa haluamme mainita meidän täysin ilmaisesta painonhallintaoppaasta! Pelkästään tämän oppaan avulla voit päästä elämäsi parhaimpaan kuntoon. Joten klikkaa tuosta alta ja lataa se itsellesi. Ei maksa mitään ja sisältää suoraan käytännöstä informaatiota.

 

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

41 Shares