TOP10 suolisto kuntoon

Jatkamme vuotavan suolen oireyhtymän, bakteerikannan ja suolistoseinämän kunnon kanssa. Eli tänään olisi suoliston hyvinvointia läpikäyvän kirjoitussarjan viimeisen osan vuoro. Ensimmäisessä osiossa tarkastelimme kahta tekijää, jotka määrittelevät suoliston hyvinvoinnin: suoliston bakteerikanta sekä suolistoseinämän kunto. Mikäli suoliston ovat miehittäneet vääränlaiset kaverit, voivat seuraukset olla moninaiset: sairasteluherkkyys, ilmavaivat, ravintoainepuutokset, ummetus, ripuli jne.

ärtyneen suoliston oireyhtymä

Vaurioitunut suolistoseinämä taas aiheuttaaa vuotavan suolen oireyhtymän, jolloin suoliston läpi pääsee verenkiertoon ainesosia, jotka eivät sinne kuulu. Tyypillisimmän oireet ovat nivelkivut, iho-ongelmat ja päänsärky.

Kirjoitusosion toisessa osuudessa kävimme lävitse tekijöitä, jotka aiheuttavat harmia ja ongelmia suoliston hyvinvoinnille.

Listasimme alle TOP10 -ohjeet miten sinä voit aloittaa korjaamaan suolistosi hyvinvointia ja samalla parantamaan yleistä hyvinvointiasi.

vuotavan suolen oireyhtymä
TOP10 miten vuotava suoli kuntoon!

  1. Vähennä sokerin syöntiä! Sokeri on mättöä pahoille suolistobakteereille, kuten kävimme aikaisemmin läpi. Katso ostamiesi tuotteiden sokeripitoisuus, voit yllättyä kuinka monesta paikkaa sitä löytyykään. Esimerkiksi hedelmäjugurteissa (200g) on lisättyä sokeria 10 ison sokeripalan verran!
  2. Vähennä prosessoidun ravinnon syömistä! Prosessoitu ravinto sisältää useasti sokeria, suolaa ja hyvin vähän ravinteita sekä kuituja.
  3. Syö jokaisella aterialla vihanneksia! Näistä saat lukemattomia terveyshyötyjä: vitamiineja, kuitua, antioksidantteja näin muutamia mainitakseni. Hyvä olisi jos puolet näistä vihanneksista olisi lämmitettyjä ja puolet tuoreravintoa.
  4. Syö säännöllisesti fermentoituja ruokia! Näitä ovat esimeriksi maustamaton jogurtti, hapankaali ja aidolla maitohappokäymisellä valmistetut suolakurkut. Näistä saat ruuan mukana suolistolle edullisia bakteereja.
  5. Pureskele ruoka kunnolla ja rauhallisesti, älä hotki! Älä katso samaan aikaan televisiota, äläkä syö autossa liikkeellä ollessasi. Pysähdy ja nauti ruokailuhetkestä, mielellään mukavassa seurassa.
  6. Syö ennen ruokailua ananasta tai papaijaa! Nämä molemmat hedelmät sisältävät luontaisia entsyymejä, jotka auttavat ruuanpilkkomisessa.
  7. Vähennä nesteiden juontia aterioiden yhteydessä! Ne laimentavat ruuansulatusnesteitä.
  8. Lisää nesteiden nauttimista aterioiden välisenä aikana! Tällöin edistät suoliston toimintaa ja kuona-aineiden poistumista.
  9. Vähennä stressiä! Käy hieronnassa, pulahda rentouttavaan kylpyyn, kokeile joogaa, tee rauhallinen kävelyreissu luontoon ilman musiikkilaitteita, leiki lasten kanssa, vietä aikaa kumppanisi kanssa, kirjoita iltaisin to-do -lista seuraavan päivän asioista, jotka pitää tehdä ja viimeisenä nuku riittävästi.
  10. Hae apua ammattilaiselta! Vaikka Ruokatauolta… 😉

Meillä Ruokatauossa nykyinen ravitsemuksesi ja mahdolliset oireesi käydään yksityiskohtaisesti lävitse koulutetun ammattilaisen kanssa, eli minun. Tämän jälkeen lähdetään toteuttamaan sinulle räätälöityä suunnitelmaa. Edellä käydyt vinkit ovat hyvin käytännöllisiä, mutta vaikeammissa tapauksissa hoitosuunnitelmaa tuetaan mm. lisäravinteilla sekä hyvinkin systemaattisella ravitsemusohjeistuksella . Älä epäröi hakea apua!

– Kimmo

Tallenna

By |2017-05-22T14:10:55+00:00helmikuu 29th, 2016|

About the Author:

Ravintoneuvoja