Liikunta ja ravinto

Aiheena on tänään liikunta ja ravinto. Mitä nämä kaksi oikein tarkoittavat personal trainer asiakkaallemme? Aloitetaan liikunnasta. Mitä on ensinnäkin sopiva liikunta? Se riippuu siitä keneltä kysytään. Kun aloitamme personal trainer -toimeksiannon, selvitämme ihan ensimmäiseksi mihin asiakas pystyy ja mihin hän ei pysty. Me kaikki olemme niin erilaisia, joten se mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi lainkaan toiselle henkilölle. Kaikki riippuu henkilön lähtötasosta. Puhutaan käytännössä henkilön liikkuvuudesta, kuinka hyvin henkilön nivelet ja lihakset toimivat. Esimerkiksi pääseekö tämä kyseinen ihminen syväkyykkyyn? Pääseekö hän syväkyykystä ylös? Minkälaisessa asennossa keho on syväkyykyssä? Kyykky on maailman yksinkertaisin tapa selvittää minkälainen liikkuvuus ihmisellä on ja tämä on meidän lähtöpiste AINA.

Kyykky on meidän ihmisten evoluution kaikista TÄRKEIN asia, sitä meistä jokainen tekee ihan joka päivä. Istu sohvalle? Kyykky. Mene vessaan istumaan? Kyykky. Nosta jotain lattialta? Kyykky. Mene autoon? Kyykky. Nouse lattialta ylös? Kyykky. Se on aina länsä, joten siitä myös kaikki alkaa. Liikkuvuuden jälkeen tarkistamme seuraavaksi henkilön voimatason. Jaksaako hän kyykätä enemmän kuin 5 toistoa? Jaksaako hän kannatella kehoaan punnerrusasennossa? Jaksaako hän nostaa jotain kuormaa ylös maasta? Liikkuvuus ja voimatasot menevät aikalailla käsi kädessä, ilman toista on hankala toteuttaa toista. Joten nämä kaksi ovat aina ensimmäiseksi tarkistuslistallamme, kun puhutaan uudesta personal trainer asiakkaasta. Näiden testien avulla meille muodostuu käsitys asiakkaan fyysisistä ominaisuuksista. Kuvassa erinomainen syväkyykky.

liikunta ja ravinto

Liikunta ja ravinto :: optimaalinen syväkyykky

Vasta näiden testien jälkeen, rakennamme asiakkaalle henkilökohtaisen kuntotestin. Testaamme asiakasta sellaisilla fyysisillä elementeillä, jotka hän pystyy suorittamaan. Testin tarkoituksena on olla erittäin haastava, mutta mahdollinen. Tällöin saamme riittävästi dataa vertailuarvoihin, saamme heti muokattua asiakkaan fysiikkaa ja samalla näemme asiakkaan henkisen kapasiteetin. Sama testi toistetaan kolme kertaa toimeksiannon aikana, tällä seuraamme asiakkaan fysiikan kehitystä.

Testien jälkeen rakennamme sopivan liikuntarungon. Etenemme viikon mittaisissa minisykleissä ja runkoa muokataan sen mukaan kun asiakas kehittyy. Tarkoituksena on tarjota jatkuvasti haastavaa, mutta myöskin motivoivaa liikkumista. Haastavuuden ansiosta asiakkaan fysiikka kehittyy yksinkertaisesti nopeammin. Liikuntaohjelmalla lisätään kestävyyttä, voimaa ja liikkuvuutta. Näiden yhteispelinä asiakkaan keho alkaa muuttumaan atleettisemmaksi. Toisinsanoen peilikuva alkaa muuttumaan haluttuun suuntaan.

Mitä treenit käytännössä ovat oikein? Näistä minulta ja Kimmolta kysytään paljon. Suosimme paljon kehonpainolla tehtäviä harjoituksia, vapaita painoja, kahvakuulia, hyppybokseja ja niin edelleen. Terminä on toiminnallista treeniä. Se on kaikista tehokkainta, motivoivinta ja tuo tuloksia erittäin nopeasti. Ne ovat myös helppo tehdä melkein missä tahansa, eivätkä vaadi niin paljon välineistöä. Monta niveltä kuormittavat liikkeet treenaavat koko kehoa samalla kertaa, kuin sen sijaan eristettäisiin jossain kuntosalilaitteessa pieni osa siitä. Säästämme aikaa ja saamme suuremman hyödyn.

Treenit ovat kestoltaan lyhyitä mutta intensiivisiä. Tällöin saamme enemmän suoritustehoa asiakkaasta ulos ja treeni pysyy erittäin mielekkäänä. Tämä luonnollisesti vaatii hieman enemmän pääkopalta, mutta oikealla asenteella varustettu asiakas saa huikeaa kehitystä fysikkaansa. Kuntokäyrä nousee rajusti koko toimeksiannon aikana. Esimerkiksi yksi parhaimmista keinoista on tehdä intervalliharjoituksia, jossa työ ja lepo vuorottelevat. Tätä käytämme aina jossain muodossa personal trainer asiakkaillemme. Se yksinkertaisesti toimii ja mahdollistaa erinomaisen tehontuoton.

Esimerkkitreeni voisi olla seuraava:

30sek kyykkyä kehonpainolla

30sek lepo

30sek punnerrus kehonpainolla

30sek lepo

Tätä toistetaan kahdeksan kierrosta ja lasketaan kaikki toistot seurantaa varten. Molemmissa liikkeissä on liikestandardi, joka määrittelee onko toisto hyvä vai huono. Jos asiakas on sairaalloisen ylipainoinen tai yhtä huonossa kunnossa kuin minä olin 2007, silloin lähdemme vieläkin helpommista asioista liikenteeseen. Käy vaikka katsomassa blogipostimme joulukuulta 2015, jossa ”ylipainoinen lähtee liikkumaan”. Siinä postissa on ideoita miten liikutamme sairaalloisen ylipainoista ihmistä näin esimerkiksi. Kuvasimme jopa pienen videon näyttämään miten liikuttaisin itseäni, jos aikamatkaisin takaisin vuoteen 2007.

Ravinto-ohjelma

Puhutaan sitten hieman ravinnosta. Ravinto on yli puolet suorituksesta ja huonolla ravinnolla tulee huonoja tuloksia. Vaikka liikuttaisiin täydellisesti, huonon ravinnon seurauksena myös tulokset tulevat olemaan kaukana siitä mitä ne voisivat olla. Joten kaikki lähtee aina ravinnosta. Asiakkaan ravintoa alamme korjaamaan jo ennenkuin itse liikkuminen alkaa, juurikin edellämainituista syistä. Haluamme korjata aina ravinnon ensin tai ainakin siirtää sen oikeille raiteille. Rakennamme käytännössä asiakkaalle räätälöidyn ratkaisun, joka tukee asetettuja tavoitteita. Oli kyseessä sitten painonhallintaa tai vaikka lihasmassan kasvua, ravinto tukee tätä.

Suosimme ravinnossa mahdollisimman luonnollista ravintoa, emme suosi lisäaineita emmekä prosessointia. Meidän mielestä parhaat tulokset tulevat puhtaalla kotiruualla, jossa lisäaineet eivät näyttele mitään rooleja. Käymme personal trainer asiakkaamme kanssa yhdessä kaupassa ruokaostoksilla, jotta varmistumme että oikeat tuotteet löytävät tiensä ostoskoriin. Tsekkaa vaikka esimerkkipäivällisemme helmikuulta 2016 (klikkaa tästä). Se on hyvä esimerkki täysin prosessoimattomasta ja e-koodivapaasta päivällisestä, joka on myös helppo valmistaa. Kotiruokaa kaikista parhaimmillaan. Teimme tuohon kokkailuvideonkin, joka löytyy myös tuolta blogipostista. Käy lukemassa.

liikunta ja ravinto

Liikunta ja ravinto :: painonhallintaan liittyvä päivällinen tulossa

Liikunta ja ravinto toimivat parhaiten yhdessä

Tehokkaalla liikunnalla ja terveellisellä ruokavaliolla saamme parhaat tulokset asiakkaillemme. Oli kyseessä sitten mies tai nainen, nuori tai vanha, hyväkuntoinen tai rapakuntoinen, laiha tai ylipainoinen, kaikki kehittyvät oikeaan suuntaan kun nämä kaksi asiaa ovat kunnossa. Me saarnaamme samoista asioista miten itse elämme, uskomme tehokkaaseen treeniin sekä puhtaaseen kotiruokaan. Meille tehokas liikunta ja ravinto ovat elämäntapa. Tämä on tuonut meille erinomaisia tuloksia viimeiset 10 vuotta. Meillä on ollut valmennuksessa myös muita personal trainereita Turusta, Espoosta ja Helsingistä hakemassa oppia ravinnosta sekä asiakkaiden liikuttamisesta. Joten tavallisten ihmisten lisäksi, olemme auttaneet myös muita alan ammattilaisia.

Näiden kaikkien personal trainer juttujen lisäksi pystymme auttamaan myös esimerkiksi refluksin taltuttamisessa sekä erilaisissa vatsan hyvinvointiin liittyvissä asioissa. Joten käy vilkaisemassa noita sivuja myöskin.

Voit myös ladata tuosta alta meidän painonhallintaoppaan, jonne olemme kasanneet esimerkkejä niin ravinnosta kuin liikunnastakin. Oppaasta selviää miten sinun pitäisi syödä ja liikkua. Saat sen täysin ILMAISEKSI. Haluamme auttaa sinut heti alkuun, joten lataa ja hyödy. Voit päästä elämäsi kuntoon pelkästään tuon oppaan avulla. Opas on saanut kovasti kehuja ympäri Suomea, joten jo sen puoleen voimme suositella sitä myös sinulle.

personal trainer

Marraskuun onnistuja on myös valmis. Joten hänestä tulossa juttua myös kohtapuoliin. Seuraa blogia!

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

By |2017-05-22T14:00:08+00:00marraskuu 7th, 2016|

About the Author:

Personal Trainer