Laihduttajan salaatti

Tänään Ruokatauossa olisi vuorossa laihduttajille suunnattu lounassalaatin valmistus. Ensin kuitenkin muutama sana salaateista. Tyypillisin virhe salaatin valmistuksessa on, että salaatista tehdään liian heppoisia. Salaatin joukkoon tulee pala kurkkua, 1-2 kirsikkatomaattia ja pieni jäävuorisalaatin pala sekä pienen pieni kananpala. Kuulostaako tutulle? Semmoisen salaatin kun vetää huiviinsa, eihän siitä tule kuin paha mieli. Eikä mene kauan kun kaivellaan esille suklaapatukkaa taikka muuta herkkua. Toinen tyypillinen virhe on, että salaatista unohtuu tai jätetään turhan pelon takia pois rasvalähde. Ensinnäkin monet vihanneksista saatavat vitamiinit sekä mikroravinteet ovat rasvaliukoisia, mikäli aterian yhteydessä ei saada riittävästi rasvaa, ravinteista imeytyy vain murto-osa. En nyt kuitenkaan tarkoita salaatin uppopaistamista, vaan jälleen sellainen järjellinen kohtuus on oikein pop. Jos olet fyysistä työtä tekevä henkilö taikka aktiiviliikkuja, silloin salaattia pitää ehdottomasti vahvistaa jollakin hiilihydraattilähteellä kuten vaikka riisillä. Tänään kuitenkin teemana on rasvanpoltto ja miten joulukinkkukupua saadaan sulamaan.

Salaatin perusosat ovat:

  • Riittävä proteiinin saanti turvaamaan kylläisyyttä, sekä myös estämään lihaskadon määrää laihduttaessa.
  • RUNSAASTI lämmitettyjä sekä tuorevihanneksia. Niiden tuoma kuitu- sekä vesipitoisuus auttaa säilyttämään kylläisyyden tunnetta.
  • Maltillinen rasvalähde auttamaan ravinteiden imeytymistä sekä tuomaan energiaa eli auttamaan näin myös kylläisyyden tunteen säilymisessä.

Vihanneksia valitessa olisi hyvä, jos noin puolet vihanneksista olisi kevyesti kypsennettyjä ja toinen puoli ihan tuoretta kuumentamatonta. Kaikki sateenkaaren värit eivät todellakaan tarvitse toteutua joka aterialla. Parempana ohjeistuksena olisi, että värit käytäisiin läpi vuorokauden eri aterioiden yhteydessä. Suosi vihreissä tuotteissa ensisijaisesti mahdollisimman tummia värejä, jolloin niiden ravintoarvotkin ovat paremmat. Esimerkiksi jäävuorisalaatissa on paljon vähemmän ravinteita kuin rukolassa.

Ei muuta kuin salaatteja väsäilemään, oheisesta videosta voit katsoa mallia. Kyllä! Salaatti syödään isosta ja hirmun tyylikkäästä kulhosta, kun lautaselle ei moinen määrä mahdu millään!! 🙂

Huom! Kyseisestä salaatista tulee yli puoli kiloa kasviksia, millä ylitetään viralliset saantisuositukset (500g/vrk). Kuitua tulee yli puolet päivän saansisuosituksesta. Voin taata ruuansulatusjärjestelmäsi kiittävän kasviksista saadusta kuidusta, joka on paljon vatsaystävällisempää kuin esim. prosessoiduista muroista saatava…

Ensi kerralla luvassa yllätys yllätys päivällisen valmistusta 🙂

– Kimmo

By |2017-05-22T14:15:56+00:00tammikuu 7th, 2016|

About the Author:

Ravintoneuvoja