Heinäkuun onnistuja: crossfittaileva äiti kuntoon

Tervehdys arvon lukijat. Saan jälleen kerran ylpeänä esitelle teille hienon onnistujatarinan. Tällä kertaa en tentannut Pialta vastauksia kysymyksiini, vaan annoin hänen itse kertoa omin sanoin minkälainen matka siitä tulikaan Ruokatauon ja CrossFit Naantalin kyydissä.

”Olen 43-vuotias, elämääni kuuluu mm. monipuolinen ja haastava asiantuntijatyö, kihlattu sekä osan aikaa luonamme asuvat kaksi kouluikäistä lastani.

Muutaman vastoinkäymisten täyttämän vuoden aikana painoa kertyi ja kun ikääkin oli jo yli 40, alkoi oma fyysinen kunto huolestuttaa. Aloitin CrossFitin loppukeväällä 2016 Naantalin boxilla – löysin vihdoin (1.kertaa elämässäni!) itselleni täysin sopivan, jopa koukuttavan liikuntamuodon! Muutama kilo lähti treenien myötä, mutta alkuvuonna 2017 aloin kokea että painonpudotuksen tueksi kaipasin lisää apua myös siihen miten ja milloin syön! Suurin osa meistä aikuisista toki tietää mitä kuuluisi syödä, mutta liikunnan määrän noustessa tarvitsin ammattilaisapua nimenomaan aterioiden koostamiseen ja ajoittamiseen. Alun perin taisin kysyä Markulta laajemman personal trainer -toimeksiannon aloittamista mutta hän oli sitä mieltä, että olennaista olisi saada ruokailut kuntoon Kimmon kanssa. Samaan aikaan treenejä jatkettaisiin normaalisti.

Pia tekemässä lämmittelyä kesällä 2017

Ravintovalmennuksen aikana tapasimme Kimmon kanssa säännöllisesti ja opin paljon enemmän kuin osasin kuvitellakaan: aineenvaihdunnasta, suolistobakteereista, makeanhimon syistä, lisäravinteiden merkityksestä ym. Heti alussa saamani aterioiden koostamisohjeet olivat yksinkertaiset ja helppoja noudattaa: ei punnitsemista, ei tiukkoja kieltolistoja, vaan helposti muistettavia perussääntöjä. Aiempi epäsäännöllinen ateriarytmini muutettiin heti paremmaksi, opettelin esimerkiksi ensimmäisen kerran aikuisiällä syömään aamupalan (smoothien). Sinänsä olin syönyt suht oikeita asioita aiemminkin, mutta mukaan tuli oikeaa rytmiä ja hienosäätöä: proteiinin määrää lisättiin, kypsennettyjä kasviksia piti olla joka lounaalla/päivällisellä ym. Kaikki tämä paransi myös miehen ja lasten syömisen laatua.

Projektissa ei ollut sinänsä mitään vaikeaa, mutta liikkuva työ aiheuttaa säätämistä ja vaatii suunnitelmallisuutta syömisten sekä aikataulujen kanssa. Helpointa olisi jos joka päivä kantaisi omia eväitä mukanaan, mutta buffet-tyylisissä lounasravintoloissa saa silti suht hyvin ”oikeanlaisen” lounaan kasaan. Välipalojen kanssa minulla on edelleen hieman oppimista, niitä en aina muista pakata mukaani ja tämän kanssa jatkan harjoittelua. 🙂 Aamiainen smoothien muodossa on ollut helpoin – ja ehkä isoin – muutos projektin myötä ja se pysyy 110% varmuudella arjessa tästä eteenpäinkin. Makeanhimon taltuttaminen on ollut yllättävän helppoa, se on tapahtunut jopa hieman huomaamatta ja on ehdottomasti positiivinen muutos kaltaiselleni ”toipuvalle suklaa-holistille”.

Liikuntaa harrastin ravintovalmennuksen aikana säännöllisesti, CrossFittiä noin kolme kertaa viikossa plus kävelyitä aikataulujen mahdollistaessa. Kevään aikana tein myös 12 viikkoa henkilökohtaista voimaohjelmaa etukyykyn muodossa – ykkösmaksimitulos nousi 10kg tuossa ajassa!

Saavutin omat tavoitteeni ravintovalmennuksen suhteen hyvin: paino on pudonnut, treeneissäkin jaksaa paremmin kun syö oikein/oikeaan aikaan, vireystila päivän mittaan on tasaisempi kuin ennen ja ymmärrän paljon paremmin ruokavalioon liittyviä syy-seuraussuhteita. Olen saanut kaivaa kaapista ”vanhoja” vaatteita taas esiin ja kaveritkin ovat huomanneet kasvojen sekä vyötärön kaventuneen.

Suosittelen ehdottomasti ravintovalmennusta, erityisesti jos tuntuu että omat keinot eivät enää riitä ja jotain uutta näkökulmaa olisi hyvä saada (on se haaste sitten painonhallinta tai vaikka yleinen väsymys tms.). Kimmolla on vankka ammattitaito tuoda vaihtoehtoja erityyppisiin tilanteisiin ja erityyppisille ihmisille – ilman että asioita kiellettäisiin tai johonkin pakotettaisiin, eli pysytään koko ajan normaalissa elämisessä eikä ”olla jollain ruokavaliolla”.

Tästä on hyvä jatkaa omin voimin, Kimmon hyvillä neuvoilla varustettuna ja Markun osaavassa treenikomennossa jatkossakin! Iso kiitos!”

Tulokset

laihdutus

Kimmo: Pian kanssa projekti eteni oikein mallikkaasti ja ongelmitta. Meidän ihmisten hyvinvointia säätelee eniten ravitsemus, uni, stressinhallinta, liikunta ja ilo. Kun panostaa säännöllisesti ja kärsivällisesti kaikkiin edellä mainittuihin osa-alueisiin, alkaa tapahtua muutosta. Eikä muutoksen tapahtuminen vaadi tällöin miltään osa-alueelta 100% noudattamista/onnistumista. Tästä Pia on malliesimerkki, joka panosti kaikkiin osa-alueisiin.

Markku: Pia ei ole mikään helvetin selittäjä eikä renkaanpotkija. Pia on toiminnan nainen! Hänen kanssaan on todella helppo tehdä töitä, koska tämä nainen EI tee kompromisseja! Hän menee siitä mistä aita on korkein ja nauraa päälle! Sellaisen ihmisen kanssa on hauska tehdä töitä ja Pian tuloksista näkee että homma toimii. Taistelu jatkuu!

On täysin mahdollista että juuri sinä siellä ruudun toisella puolella olet se tyyppi, joka liikkuu säännöllisesti ja syö järkevästi päivästä toiseen mutta silti esimerkiksi kehonkoostumuksesi ei ole haluamallasi tasolla. Mietit miksi et pääse asettamiisi tavoitteisiisi hyvästä yrityksestä huolimatta? Kaipaatko apua? Kysy neuvoa ruokatauko(at)ruokatauko.fi , me autamme.

Ja hei! Samalla kun olet siinä. Tuossa alla meidän legendaarinen ja täysin ilmainen rasvanpolttomanuaali. Klikkaa siitä ja lataa se itsellesi. Oppaassa käytännön tietoa miten pääset alkuun omassa painonpudotusprojektissasi! Lataa ja hyödy. Ei maksa mitään.

Tallenna

Tallenna

Tallenna

By |2017-07-18T11:48:31+00:00heinäkuu 18th, 2017|

About the Author:

Ravintoneuvoja

ILMAINEN

 

RASVANPOLTTOMANUAALI

Muistithan ladata meidän oppaan? Voit aloittaa vaikka heti tänään ja pääset elämäsi kuntoon!