Toukokuun onnistuja: Emmi

Valtavirtamediassa on valtavasti, aivan liikaa, pikaohjeita ja vinkkejä erityisesti naisille kuinka painoa tiputetaan.

Saat litteän vatsan, kun käytät tätä laitetta 5 minuuttia päivittäin!

Saat pyöreän pepun jännittämällä pakaroita istuessasi…

Paastokuurilla nopeasti 5 kg pois kesää varten!

Juokse tyhjällä vatsalla joka aamu 10km ja vältä kaikkia mahdollisia hiilihydraatteja!

Ja niin edelleen. Ei ole siis ihme, että moni turhautuu ja jättää tekemättä elämäntapamuutoksensa. Osa kokeilee näitä poppakonsteja muutamasta viikosta yhteen kuukauteen, mutta kun mitään tulosta ei tule tai ohjeet ovat muuten aivan järjettömiä, palataan aiempiin tottumuksiin ja seurauksena useasti painon nousu korkeammalle kuin alkutilanteessa. No mitä sitten pitäisi tehdä saavuttaakseen pysyvää painonhallintaa, parempaa fyysistä kuntoa ja näiden kautta parempaa suhdetta siihen oman kropan ulkonäköön?

Ensimmäisenä vaiheena on tehdä päätös. Nyt asiat lähtevät muuttumaan! Tee päätös jossa järjestät aikaa oman hyvinvointisia hoitamiseen ja alat tekemään valintoja elämässäsi ajatellen sinua itseäsi. On siis aika huolehtia sinusta.

Päätöksen jälkeen mieti realistisesti mitä tavoittelet ja onko se mahdollista käytettävissä olevilla resursseillasi. Jos esimerkiksi haluat hinnalla millä hyvänsä 5kg pois ja olet samaan aikaan äärettömän kiireinen sekä stressaantunut. On hyvin todennäköisestä että olet hetken päästä vielä enemmän stressaantunut sekä päälle vielä pettymys siitä, kun et pystynytkään saamaan sitä 5kg pois. Näin ollen haastan sinua miettimään, että voisiko tiettyä kilomäärää oleellisempaa olla ennemmin miettiä kokonaisvaltaisesti omaa hyvinvointiasi. Ravitsemus, stressinhallinta, unen määrä ja laatu, liikunta sekä mieliala ovat hyvin tärkeitä osa-alueita, jotka vaikuttavat hyvinvointiisi. Näihin kaikkiin osa-alueisiin panostamalla pystyt saavuttamaan kokonaisvaltaista ja pitkäkantoisempaa parannusta hyvinvointiisi. Tällä tavoin saat paljon suuremmalla todennäköisyydellä myös saat pysyvämpää painonhallintaa. Ei ole järkeä ottaa 1kk kitukuurilla väkisin 5kg pois ja 2kk päästä pamahtaa 7kg takaisin.

Jos epäröit etkä ole varma mistä lähtisit liikkeelle, ota 42-vuotiaasta Emmistä mallia. Emmi päätti tammikuussa 2017 lähteä meidän ryhmävalmennukseen ja tässä hänen tarinaansa.

Yksintreenaja etsii ilo liikuntaan

Emmi kertoi olleensa aina yksin treenaja, mutta viime vuosina ilo liikkumiseen oli kadonnut. Näin ollen nainen pohti vaihtoehtoja ja päätti lopulta lähteä tammikuussa 2017 alkaneeseen Ruokatauon naisten pienryhmävalmennukseen, jossa koko toimeksiannon pituus oli kolme kuukautta. Ryhmävalmennuksessa oli joka treenikerralla valmentaja mukana ja viikkotreenejä oli kolme. Liikunnan lisäksi valmennukseen kuului ruokavalio-opastusta henkilökohtaisten tapaamisten merkeissä koko projektin ajan. Projektin käynnistyttyä Emmi huomasikin, että tämä yksintreenaaja alkoikin pitämään ryhmävalmennuksesta, henki ryhmässä oli kannustava ja motivoiva, treenit olivat hauskoja.

Haastavinta oli selvitä omin jaloin ulko-ovelta autolle 😊

Liikunta oli hyvin erilaista mihin Emmi oli tottunut. Nainen kuitenkin tykkäsi liikunnan vaihtelevuudesta sekä haastavuudesta, koskaan ei tiennyt etukäteen mitä tuleman piti. Treeneissä tehtiin mm. kuperkeikkoja, päälläseisontaa ja karhukävelyä, ei ehkä ihan sellaisia mitä olisi etukäteen osannut arvata, kertoo Emmi. Hän piti myös siitä etteivät treenit eivät olleet pitkäkestoisia, eli ei mitään yli tunnin settejä mutta lyhyen tehokkaita ja kunto lähti selvästi nousuun. Se oli Emmistä myös mahtavaa, kun näki omin silmin kehittymisen koska treenejä kirjattiin ylös ja näistä muutamia treenejä uusittiin matkan varrella. Ero entiseen oli valtava.

Yllätyksenä naiselle tuli, että tunneilla oli myös kehonhuoltoa. Kehonhuollon avulla lihasjumeja aukaistiin ja samalla parannettiin koko kropan liikkuvuutta. Liikkuvuudella tarkoitetaan esimerkiksi lonkkanivelten liikeradan parantamista, jolloin kyykkyyn meneminen helpottuu. Tämän Emmi huomasi hoitajan työssään ihan konkreettisesti, kun kyykistely töissä oli helpompaa. Tunneilla opittuja kehonhuolto menetelmiä pystyi myös tekemään yksin kotosalla.

”Opin syömään laadukkaammin.”

Kimmo: “Mitä mieltä olet Emmi projektin aikana saamastasi ravitsemusopastuksesta?”

Emmi: “Pidin siitä, ettei ruokaa käsketty punnita, vaan opastus käytti paljon rennompaa ja käytännönläheisempää opastusta määrien hahmottamiseen. Opin syömään ehdottomasti laadukkaammin ja erityisesti kasvisten määrä on noussut ruokavaliossani. Tämän myötä myös uusia ruoka-aineitakin on tullut kokeiltua mukavan paljon kuten esimerkiksi kvinoa ja pinaattia.

Pidin siitä, että syömisestä ei tehty mitään kurinalaista eikä aterioille saneltu mitään minuuttiaikataulua. Aiemmin elämässä olin vältellyt illalla syömistä, mutta tällä kertaa varta vasten kehotettiin illalla syömään vielä urheilun jälkeen kunnon ateria ja tämä oli hyvin vapauttavaa, se sopi minulle oikein hyvin.”

Emmin omelettiaamupala.

Erot aiempiin painonhallintaprojekteihin?

Emmi: “Ruokaa ei tarvinnut punnita, mikä teki ratkaisusta paljon helpompaa, vapautuneempaa sekä kauaskantoisempaa. Aikaisemmat ravitsemusohjeet olivat niukkoja listoja ruoka-aineista ja määristä joita pitäisi syödä. Esim. 100g kanaa, purkki rahkaa jne. Tällä kertaa ohjeistus oli rennompaa ja nimenomaan opastusta siitä, että mistä palasista tasapainoinen ateria muodostuu ja mitkä olisivat viitteellisesti sopivat ruokamäärät. Ihan itse sai päättää missä ja mistä aineksista ateriat sitten lopulta kasasi.

Treenimäärä oli huomattavasti suurempi aikaisempiin painonhallintaprojekteihin nähden. Tämä oli yksi ratkaiseva tekijä, miksi lähdin mukaan. Projektin yksi parhaimmista jutuista myöskin oli päästä ruokakauppaan ammattilaisen kanssa, tuli ihan uusi näkemys ruokaostoksiin ja mistä sieltä kaupasta oikeasti löytää toimivat tuotteet.”

Projektin edut ja tulokset

+ Emmi löysi ilon liikuntaan.

+ Virkeys ja yleinen jaksaminen kohentuivat selvästi, enää ei töiden jälkeen ollut tarvetta rojahtaa kotisohvalle nokosille.

+ Ruokavalion laatu parani.

+ Jatkuva iltanapostelu loppui kunnollisen ravinnon seurauksena.

+ Painoa tippui 7,2kg.

+ Rasvaprosentti laski 5,4 prosenttiyksikköä.

+ Senttejä lähti vyötäröltä 5cm.

Markku ja Kimmo: ”Projekti Emmin kanssa oli erittäin onnistunut. Meillä oli suuri kunnia taistella Emmin kanssa paremmasta huomisesta ja olemmekin ylpeitä Empun saavutuksista. Meillä oli sen verran hauskaa treeneissä, että päätimme jatkaa treenejä crossfitin puolella. Ehkä tämä on vasta jonkun suuremman alkusoittoa. Emmin tuntien, nyt se matka vasta alkaa! 🙂 ”

HUOM! Haluatko myös sinä päästä parempaan kuntoon? Me autamme sinut heti alkuun. Lataa tuosta alta meidän täysin ilmainen rasvanpolttomanuaali vuosimallia 2017. Selitämme oppaassa miten sinun pitää liikkua ja syödä jos haluat näyttää hyvältä kuten Emmi. Joten klikkaa tuosta alta ja lataa se itsellesi. Ei maksa mitään ja sisältää suoraan käytännöstä informaatiota.

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

By | 2017-05-31T06:20:56+03:00 toukokuu 31st, 2017|

About the Author:

Ravintoneuvoja